maandag 30 december 2013

Kerst 2013 uitgezwaaid!

Vorige week maandag had ik een slechte dag. Voelde me heel beroerd en moest heel erg overgeven. Op basis daarvan toch besloten aan de Dexamethason te gaan en ik voel me er toch iets beter bij. Heb mijn eetlust weer enigszins terug en de pijnklachten worden er ook minder van. De pijn blijft wel op en neer gaan en is met pieken erg heftig en slecht te hebben maar ik heb het met de medicatie redelijk onder controle. Zoals ik al schreef, de dexamethason helpt een handje mee. Heb vanochtend contact gehad met de pijnpoli om nog even te overleggen maar de wijze waarop ik met de medicatie omga was prima.

Daardoor de kerstdagen ook goed doorgekomen. De 24e zijn we naar de alternatieve kerstviering van Devinus geweest. Onze vriendin Benigna heeft dit evenement voor de 3e keer samen met haar zakenpartner Sylvia georganiseerd en het was weer een warm bad. Ik mag iedere keer als gastspreekster een verhaaltje vertellen, dit zal ik ook met jullie delen.
1e en 2e Kerstdag doorgebracht met familie en lekker rustig aan gedaan.

Tekst Devinus kerstviering:
Lieve, lieve mensen, wat heerlijk om hier weer samen met jullie te zijn!
En fijn dat ik mijn zielenroerselen over het thema vreugde met jullie mag delen.

Wat dat is het thema van de viering van vandaag: VREUGDE!

Tijdens de voorbereiding van mijn verhaal dacht ik na over wat vreugde voor mij betekent. En kwam ik, niet toevallig ☺ in een boek van Tijn Touber het volgende verhaaltje tegen:

Lang geleden leefde er eens een wijze koning die het geheim van vreugde kende.
Op een dag verscheen er een vermoeide reiziger aan het hof.
De man was uit een ver land gekomen waar mensen niet meer wisten wat vreugde was en op voet van oorlog met elkaar leefden.
“O wijze koning”, sprak de reiziger toen hij voor de koning verscheen, “vertel me alstublieft uw geheim, opdat ik mijn volk kan helpen om weer in vrede en vreugde te leven.
De koning glimlachte en zei: “Ik zal je mijn geheim onthullen, maar rust eerst uit van je lange reis. Wandel door de paleistuinen, eet en drink zoveel je wilt en vraag wat je nodig hebt. Vanavond zien we elkaar bij het diner en dan zal ik je het geheim vertellen. “
De reiziger boog en liep de troonzaal uit. Bij de deur werd hij opgewacht door een lakei die een kaars vasthield. “Meneer”, sprak de lakei, “zou u zo vriendelijk willen zijn deze kaars met u mee te nemen en brandend te houden totdat u de koning vanavond weer ontmoet?”
De reiziger nam de kaars aan en dwaalde uren door de prachtige tuinen en rijkversierde zalen.
Toen de avond viel, werd hij voor het diner ontboden.
“En”, vroeg de koning toen zij tegenover elkaar zaten, “heb je een mooie dag gehad”?
“Zeker”, antwoordde man, “ik zag witte pauwen en zwarte zwanen en heb genoten van beelden, fonteinen en wandschilderingen. Maar ik was me ondertussen ook steeds bewust van de vlam die ik brandend moest houden”.
“Aha”, zei de koning, “maar dan heb je mijn geheim ontdekt!!!

Jaaaaaaa! dacht ik, toen ik het verhaal had gelezen, zo werkt het voor mij ook!
De vlam brandend houden!

Maar wat is die vlam voor mij dan???
En wat is die vlam voor jou, welke naam, welke betekenis geef JIJ eraan?

Voor mij is de vlam mijn zieltje, de bron, een gevoel van bliss.
Het is de plek binnen in mezelf waar ik het allerliefste ben. Waar er geen sprake is van dualiteit, van goed of slecht, van oordelen of veroordelen, daar is geen angst en geen verdriet maar daar is alles goed, compleet, heel en vreugdevol.

De meeste mensen hier in de zaal kennen mijn persoonlijk verhaal en weten dat ik ernstig ziek ben. Ik heb ook vaak de vraag gekregen: “Hoe doe jij dat dan om in zo’n moeilijk situatie toch in vreugde te blijven”?

Ik zal het jullie proberen uit te leggen:

Natuurlijk ben ik niet altijd in vreugde maar voel ik ook af en toe verdriet en angst en ook dit laat ik helemaal toe en mag er zijn.
Maar ik weet ondertussen, en de Cursus in Wonderen die ik sinds een half jaar bestudeer, helpt me daar enorm bij, dat we een keuze hebben in hoe we naar situaties kunnen kijken.
En deze keuze hebben we altijd, echt ALTIJD!
We kunnen er altijd voor kiezen om de wereld te bekijken vanuit de plek van de brandende vlam van de reiziger, en we kunnen er voor kiezen te wonen in onze bron van vreugde en liefde en er op vertrouwen dat alles goed komt.

Nu helpt het mij wel enorm dat ik er van overtuigd ben dat ons iets fantastisch te wachten staat als we dood gaan. Ik weet namelijk dat we dan terug transformeren in wat we eigenlijk al echt zijn, namelijk liefde en licht. We zijn onszelf alleen maar wijs gaan maken dat we dat niet zijn.
Hoe weet je dat dan, vraagt men mij. Tsja, dat kan ik je niet uitleggen, dat weet ik zoooooo 1000% zeker, daar is geen twijfel over mogelijk.
En in die dimensie bestaat ook het concept tijd niet dus 1x met mijn ogen knipperen en iedereen is weer bij elkaar. Waar zou je dan bang voor moeten zijn????
Als we er met onze denkgeest over heen gaan en gaan BEDENKEN wat we allemaal moeten gaan missen dan komt de pijn en het verdriet naar boven drijven maar ik kies er liever voor om vanuit mijn bron te voelen.
Rob en ik praten er nu ook al over hoe we straks, als mijn lichaam er niet meer zal zijn (en we hopen dat dat nog een hele tijd gaat duren) me elkaar gaan communiceren.

In mijn dagelijks gesprek met God bid ik ook zijn declaratie van Perfectie, zoals het voor ons bedoeld is.
Ik wil deze declaratie van perfectie nu samen met jullie bidden, om mezelf en jullie nogmaals er aan te laten herinneren wie en wat we echt zijn.

Lieve Vader, ik ben Jouw Kind,
compleet en genezen en heel,

stralend in de weerspiegeling van Jouw Liefde.

In mij is Jouw schepping geheiligd,

en van eeuwig leven verzekerd.

In mij is Liefde vervolmaakt,

angst onmogelijk,

en vreugde gegrondvest zonder tegendeel.

Ik ben Jouw Heilig Thuis.

Ik ben de Hemel waar Jouw Liefde verblijft.

Ik ben Jouw Heilige Zondeloosheid zelf,

want in mijn zuiverheid verblijft de Jouwe.


Ik wens iedereen een liefde- en vreugdevolle Kerst!!!

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige tekst! Maar wat ik nog mooier vond, was de manier waarop jij dit vertelde; het kwam enorm binnen en ik was oprecht heel erg geroerd! Je hebt me weer vertrouwen gegeven op een moment dat ik, en vooral een aantal lieve mensen om mij heen, dat heel goed konden gebruiken...bedankt daarvoor!!
    Fijn dat je de Kerst goed bent doorgekomen! Leon en ik wensen jou, Rob en je familie een mooi, sterk en vooral wonderbaarlijk 2014! Heel veel liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marion, prachtige tekst. Je heeft de essentie van ons bestaan goed weer. Niet de materiele zaken zijn van belang, maar de rust in jezelf. Als je die kunt vinden, eenieder, dan kunnen we zoveel meer stralen. En jij bent een prachtige zonnestraal. En ik hoop dat je nog heel lang je zonnestralen mag laten schijnen over jouw geliefden. Heel veel liefs voor jou en Rob.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dag lieverds,

    een kus vol met vreugde vliegt jullie kant op.

    liefs ira

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel Marion,
    heel erg mooi.
    Hartelijke groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen