donderdag 14 maart 2013

Voorlopig geen bestraling maar nieuwe mogelijkheden voor behandelplan.

Ik heb vandaag de hele riedel artsen bezocht, eerst Roy Lalisang de oncoloog en Kristel de oncologisch verpleegkundige, daarna Roy Kruitwagen mijn professor en daarna Jack van Dijk, mijn orthomoleculair therapeut.

En ik ben behoorlijk van de wap zoals we dat hier in Limburg zeggen.

Het volgende is namelijk het geval:
Lalisang wil (nog) niet bestralen. De urgentie is er van af omdat het bloeden weer zo goed als gestopt is. En hij geeft aan dat als we nu gaan bestralen en er een volgende chemo zou gaan komen, er een grote kans is dat het bestraalde gebied resistent is voor de chemo. Ik natuurlijk gelijk roepen dat ik geen chemo meer wil en dat dus niet het geval gaat zijn.

Vervolgens hebben we hier heeeeeel uitgebreid over gesproken. Lalisang geeft aan dat er nog andere mogelijkheden zijn, chemo's die niet zo zwaar zijn, zonder haarverlies ed. En in combinatie met de hormoonkuur Tamoxifen kunnen er mooie resultaten komen. Hij geeft cijfers: bij 50% neemt de tumor af, bij 20% blijft het stabiel, bij 30% doet het dus niets. Hij gaf aan dat er een eierstokkanker mevrouw is die al 7 jaar verder is met deze therapie. Maar garanties kan hij niet geven.

Maar..... dat kan Jack van Dijk, de orthomoleculair therapeut ook niet! Ik heb hem gevraagd of hij ervaringen van andere eierstokkanker mevrouwen met me wil delen, maar die heeft hij niet. Hij werkt hoofdzakelijk met borstkanker mevrouwen. En ja... mijn uitslagen bij hem waren heel erg mooi vandaag. Hij vertelde me dat ik bij zijn beste patienten behoor en dat hij erg trots op me is, ik hou me netjes aan het programma en de uitslagen zijn ook van dien. Mijn ochtendtemperatuur was de afgelopen dagen 36,4 tegenover 4 weken geleden 35,5. Heeft alles te maken met hoe je stofwisseling functioneert. En mijn urineuitslag was ook prima, mijn zuur/base balans is ook goed.

Maar......er zit wel nog steeds een tumor in mijn buik die voor een heleboel last en ANGST zorgt. Ik heb zelf het gevoel dat de tumor groeit. Het bloedverlies is gelukkig weer gestopt maar ik had de afgelopen dagen ook bloed bij mijn ontlasting. En is dit dan van wat interne aambeitjes (die ik over heb gehouden van de chemo) of is de tumor ook daar raar aan het doen?????? En ik heb de afgelopen week veel meer pijn gehad.

Dus... ik weet even niet meer wat ik moet doen. Ik heb Rob zojuist het hele verhaal vertelt, hij was niet mee omdat ik dacht dat ik alleen een afspraak zou gaan maken voor de bestraling. En terwijl ik het verhaal vertel en we er over sparren flip ik al van links naar rechts dus het is het beste als ik het eens even ga laten bezinken en een heerlijk weekend ga vieren, we gaan allemaal leuke dingen doen.

En dan ga ik volgende week een beslissing nemen.

Dus....wederom to be continued!

3 opmerkingen:

  1. Where do I go with all these feelings, all these faces and open doors
    When everyone else seems so serene and I just feel so insecure
    And where do I go when all the pieces of my heart lay on the floor?
    I say, come into the light

    Als mijn geliefde terug is uit schotland dan komen we dit lied een keer voor jou zingen!!!

    En hieronder een stukje uit een smsje dat hij me stuurde toen hij afgelopen dagen een bezoek bracht aan de eilanden Harris and Lewis:het is hier prachtig en voel me peaceful and still. Ik heb je vaak omarmd en jij en Marion zijn in mijn hart.
    Lief he die mannen van ons!!!!

    Kusjes Ira


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel sterkte!
    Liefs,
    Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniet lekker van je weekend. Hopelijk kun je even alles opzij zetten en je hoofd leeg maken.
    Verwarrende tijd voor jou en Rob. Succes met het nemen van je beslissingen en hoop dat je heel snel de rust weet terug hebt. Hele dikke knuffel! Carla

    BeantwoordenVerwijderen