woensdag 5 januari 2011

De dag van de operatie

Geschreven door Robbie:
Ik was al vroeg (rond 7.45u) op onze Logica vestiging in Maastricht die op vijf minuten loopafstand van het AZM ligt.
's ochtends om 09.00u belt Marion dat de operatie vervroegd is dus ik ga direct naar het ziekenhuis en mag Marion met bed en al, onder leiding van een verpleegkundige natuurlijk, richting de operatiekamers brengen. Ze heeft door deze verandering wat minder tijd om zich druk te maken maar zegt me wel dat het haar op dát moment niet lukt om er positief in te blijven (een beetje doemdenken noemt ze het). Ik mocht erbij blijven totdat de anesthesist haar kwam halen en het was fijn om haar nog even, zo vlak voor de operatie, te zien. Om 09.30u ben ik weer terug naar mijn werk gegaan. Nu is het afwachten totdat ik een verslag van de operatie krijg, dit doen ze direct ná de operatie wanneer Marion naar de recovery gaat.

Ik ben om 15.00u gebeld en de operatie is goed gegaan, wat betekent dat ze al het zichtbare kankerweefsel hebben kunnen weghalen. Marion's overtuiging dat ze tijdelijk kankercellen in haar lichaam heeft klopt dus !!
Maar in de linkerkant van het bekken (daar had ze ook altijd pijn) heeft men behoorlijk wat werk gehad om een aangetaste (lymfe)klier weg te halen. Was ook een verdachte plek tijdens de scan van de darmen !! Deze klier zat tegen de blaas/urineleider/darmen en vaginawand. Zowel de blaas als de vagina heeft men moeten openen om alles te kunnen verwijderen. In de linker urineleider hebben ze een katheter geplaatst, zodat deze goed blijft functioneren. Dit katheter kan later, over zes weken, via een kijkoperatie verwijderd worden. Betekent wel dat haar blaaskatheter een week moet blijven zitten zodat de blaas tot rust kan komen. Ze ligt dus zeker een week in het ziekenhuis.

Plekjes op de darmen zijn makkelijk verwijderd waardoor een stoma dus niet nodig was. Ook het buikvlies had geen zichtbare afwijkingen.

Ze zijn ruim vier uur met haar bezig geweest omdat het weefsel door de vorige operatie nog ontstoken en verkleeft was. De arts (dr van Gorp) heeft mij uitgebreid te woord gestaan, erg prettig.

Ondanks bovenstaande verslag is de conclusie van de chirurg dat de doelstelling van de operatie goed gelukt is, maar wat een verhaal zeg !!

Marion is zeker pas rond 18.00u 19.00u terug op de afdeling en ik zorg dat ik daar dan ook ben en neem een uitdraai van dit verhaal mee. Nu op naar de chemokuren............

Ik zal jullie blijven informeren en nogmaals bedankt voor alle lieve sms-jes en andere berichten die ik mocht ontvangen.
Robbie

6 opmerkingen:

  1. hee robbie, klasse dat jij verslag uitbrengt!
    ik hou de weblog de hele dag in de gaten!

    Ik weet zeker dat jouw kanjer dadeijk weer de positieve drive gaat vinden,gaat lukken. Ook voor jou een mega knuffel en als ik je ergens bij kan helpen, laat het met alsjeblieft weten.

    veel liefs voor jullie tweetjes, strietsel xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Rob dat je ons zo snel op de hoogte hebt gebracht.
    Wil je haar straks nog een dikke knuffel geven namens mij?

    Liefs, Bianca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klasse Rob dat jij ons op de hoogte houdt!!
    Was weer een heftige dag vandaag. Maar gelukkig hebben ze alles weg kunnen halen. Nu maar weer herstellen van de operatie. Doe Marion de groetjes en geef haar maar een dikke knuffel van mij!! Sterkte ook voor jou Rob. Hou je taai.
    Groetjes Patty

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo Rob,

    Wat goed dat je alles zo snel in de blog zet.
    We leven hier met jullie mee en sturen lissy en jou hierbij veel liefde en kracht en .........een hele stevige Haagse knuffel voor jullie alle twee.

    XXX
    De weggetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een intensieve dag voor jullie beide! En van een afstandje met jullie mee-ge-leefd.
    Rust maar even uit! En graag tot vrijdag.
    Dikke kus Ira

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de hele dag aan jullie beiden gedacht en veel positieve energie gestuurd.
    't was weer heftig!
    dikke knuffel voor jullie alle twee.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen